Tuesday, February 25, 2014

-::Day 1 Bercuti Ke Guangzhou - Shenzhen - Hong Kong Episode 1::-

Alhamdulillah, flight yang ditunggu hampir setahun yg lepas. Standard lah bagpacker kan..beli harga promotion lah. Kitorang dapat return flight RM351 per person. Daripada 4 orang yang sepatutnya pergi, last2 hanya kami berdua jer yang pergi huhu. Gamble giler kan

Flight ke Guangzhou pukul 5:30 pagi. Seawal 2:30 pagi kami dah ada kat airport ^_^ sempat lagi singgah makan KFC kat airport before check-inn. Kali nie terpaksa ambik luggage bawah, sebab awl2 lagi beg kami dah berat yer kengkawan. Bawak baju sikit jer...Beg penuh ngan makanan jer nie hehe.

Kami sampai di Guangzhou pukul 9:30 pagi (4 hours perjalanan). Suhu kat Guangzhou, sejuk giler wei (below 10 celcius). Sampai jer, terus 'melawat' toilet diorang. Mungkin sbb pagi lagi, jadinya toilet agak bersih sedikit. Wpun seperti diberitahu oleh rakan2 blogger lain, kat China & Hong Kong mmg takde paip dalam toilet diorang (adui ini pun nak cerita kehehe)

Untuk ke Metro korang kena ikut exit ke P2 & P3 (tengok signage kt belakan Ezan tue)

First sekali kitorang buat, cari port baik untuk makan breakfast. Makan Nasi Lemak Pak Naseer Airasia hehe. Settle makan kami naik tren/ metro dari airport ke Guangzhou East Railway Station (GERS). Tiket dalam CNY7 per person.

Sampai di GERS terus beli tiket ke Hong Kong/ Kawloon. The earliest train kami dapat pukul 2:04 petang. Before tue kul 12 pm, which kitorang terlepas train tue. Korang boleh refer below schedule yer:

Tiket fare CNY150 yer utk sorang

Ok sementara nak menunggu train kami tue, kami sempat makan kat Mc Cafe McD. Sejuk kan, so pi pekena Hot Coffe lah ^_^ sambil menggunakan WiFi (maklumlah nak bgth satu dunia keluarga yang dah sampai kt Guangzhou.

Mahal jugak wei..CNY22 satu cawan. RM10 hengget jugak duit kita.

Sementara tunggu tue, kami sempat ambik gambar kat luar..best woo. Udara sejuk2 kan. Tapi tak leh duduk lama kat luar. sejuk giler. Jari2 semua rasa cam nak beku huhu. Tapi bergambar tetap bergambar jugak haha.

Nie sebenarnya tgh menahan kesejukkan huhu

Habis bergambar, kitorang terus masuk since dah nak dekat kul 2. Rupanya orang dah beratur panjang. Nasib baik tak terlepas. Just peringatan kat korang semua (supaya tak jadi mcm kami :P) kena check inn 1/2 jam before tau. Tren dah ada pun...Sebabnya urusan check inn pun kira lama jugak tau. Dalam tren, rasanya macam biasa jer kot. Katanya Express train, tapi sama laju mcm komuter kite jer hehe. Cuma nyer tren nie tak berhenti2. Kelas wei, siap ada pramugari tau ^_^ Untuk sampai HK dalam 2 jam perjalanan.

My travel partner..K'Gee

Ada Tv dalam tren..tapi tak phm, semuanya bahasa die jer huhu

Dalam tren tido jer, sedar2 dah smpi Hong Kong. Ngantuk giler wei :) . End episode 1, tggu sambungan Episode 2 k...tggu....

.::WaNiE::. said...

fuyooo pegi berdua je berani uols :p

huhu

Unknown said...

weh sikit je ke weh hapdate? aku baru nak tarik nafas amik mood nak baca entry ko. tgk2 dah habih. ceh, sila update cepat2 eh :P

Nurulaizanhusin said...

Yer Wanie

berani giler..1st time plak tue. Alhamdulillah, semuanya selamat. Ada jugak cite yang kurang best, itu Ezan cite next entry k

airin,

nak update tapi tak smpt2 lagi nie hehe

ada ole2 utk kamu yer :)

Unknown said...

Wah ade ole2 nya ya? tak sabar!!

sama la, claim ur FM with me ek. fresh from aussie ;)